Lotus
Omdömen från YouTube
Tipsa en vänBilfakta
Info
Vinna med stil
Säg Lotus och många svenskar i medelåldern associerar omedelbart till Ronnie Peterson och den ikoniskt svarta Lotus han rattade på Formel 1-banorna tills den ödesdigra kraschen på Monza 1978. Racingen var det ena av två ben på vilket Colin Chapmans skötebarn vilade, medan det andra naturligtvis var sportbilstillverkningen. Från sent fyrtiotal konstruerade han racingbilar i små serier vilka rönte stora framgångar ute på banorna, inte sällan med Chapman själv som testförare. 1952 registrerades Lotus Engineering officiellt och initialt fokuserade man på försäljning av byggsatser av racingbilarna till hugade hobbyförare. Verksamheten gick så pass bra att de 1957 lanserade den första gatbilen, Lotus 7. Den blev en stor succé, en stilsäker öppen lättviktssportbil med moderat prislapp. Framgångarna med 7 räddade till och med företaget från konkurs, då Lotus förlorade pengar på varenda Elite som tillverkades under samma tid. Sjuan, för övrigt en av världens mest kopierade bilar med över hundra kloner, tillverkades i flera serier fram till 1973 då Caterham tog över rättigheterna, och än idag fortsätter med produktionen av Caterham 7.
Lotus ville därefter skaka av sig imagen som kit car-tillverkare och satsade framgent på helt fabriksbyggda modeller som Elite II (-74), Eclat (-75) och inte minst Esprit (-76). Den senare blev en storsäljare, inte minst tack vare gratisreklamen som James Bond-bil, och tillverkades ända fram till 2004. Icke desto mindre drogs Lotus med kvalitetsproblem. För att komma till rätta med det byggdes fabriken, en gammal flygbas i Hethel utanför Norwich, ut under 80-talet. Modellprogrammen därefter fokuserade på höjd byggkvalitet, exklusivare material och lyxigare detaljer för att kunna konkurrera med tyska och italienska rivaler. Resultatet syns i tvåtusentalets flotta av eleganta lättviktsmissiler: Elise (-97), Exige (-00) och Evora (-08).
Efter Chapmans död 1982 började en karusell av ägarbyten som inleddes med GM’s uppköp -86. Sedan 2017 ingår Lotus i kinesiska Geely’s portfölj av bilmärken, vilket gör Volvo och Lotus till koncernsyskon och öppnar för spännande framtida synergieffekter.
Annons
Vilken modell passar dig? Sök eller utforska modeller från A till Ö!
Vill du köpa en Lotus?
Är du intresserad av att köpa en begagnad Lotus? Ta hjälp av oss! På köpa bil har vi samlat allt du behöver veta för att göra en lyckad bilaffär. Där kan du läsa om värdering, säljkanaler och allt annat som du behöver känna till för att köpa en Lotus.

Värdera din Lotus
Det är enkelt och smidigt att värdera en begagnad Lotus hos oss. Försäkra dig om att priset är rätt oavsett om du ska sälja eller köpa, genom att skriva in registreringsnumret nedan. Du får direkt en värdering av den begagnade Lotus som affären gäller.

Vill du sälja din Lotus?
Innan du ska sälja din Lotus är ett tips att ta en titt på sälja bil, där vi har samlat allt du behöver veta inför en lyckad försäljning. Besök sedan gärna kvd.se - ett enkelt och bekvämt sätt att sälja din Lotus - och lämna in en konstnadsfri intresseanmälan.